GEOGRAFI TINGKATAN 2 (Nota 20)

BAB 6: TELEKOMUNIKASI DI MALAYSIA

SURUHANJAYA KOMUNIKASI DAN MULTIMEDIA MALAYSIA



MENGENAI KAMI

Sejarah

Dengan kehadiran dan kebangkitan penumpuan industri komunikasi dan multimedia di Malaysia dalam pertengahan 1990-an, satu paradigma yang memerlukan pendekatan baru dalam dasar media dan peraturan menjadi satu keperluan. Sejajar dengan ini, Malaysia telah mengangkat peraturan penumpuan berhubung dengan industri komunikasi dan multimedia pada November 1998. Dua perundangan digubal untuk menjalankan model kawalselia baru: Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang berdasarkan rangka kerja pelesenan kawalselia baru bagi industri dan Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (1998) yang mewujudkan sebuah badan kawalselia baru iaitu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (1998) telah digubal pada 1 April 1999, sementara itu Akta Telekomunikasi (1950) dan Akta Penyiaran (1988) telah dibatalkan.

Suruhanjaya menetapkan 10 Matlamat Dasar Kebangsaan iaitu:

  • Menjadikan Malaysia sebagai pusat dan tumpuan utama dunia bagi perkhidmatan komunikasi dan perkhidmatan maklumat dan kandungan multimedia
  • Menggalakkan pewujudan masyarakat madani yang dalamnya perkhidmatan berdasarkan maklumat akan menyediakan asas bagi peningkatan yang berterusan kepada mutu kerja dan hidup
  • Mencambahkan dan memupuk sumber maklumat dan perlambangan budaya tempatan yang membantu mengetengahkan identiti kebangsaan dan kepelbagaian dunia;
  • Mengawalselia bagi faedah jangka panjang pengguna akhir;
  • Menggalakkan tahap keyakinan pengguna yang tinggi dalam penyampaian perkhidmatan daripada industri itu;
  • Memastikan penyediaan perkhidmatan sama rata yang mampu dibayar melalui infrastruktur kebangsaan yang sentiasa ada;
  • Mewujudkan suasana aplikasi yang teguh bagi pengguna akhir;
  • Memudahkan pengagihan secara berkesan sumber seperti tenaga buruh mahir, modal, pengetahuan dan aset kebangsaan;
  • Menggalakkan pembangunan keupayaan dan kecekapan dalam industri percantuman Malaysia; dan
  • Menjamin keselamatan maklumat dan kebolehpercayaan dan keutuhan rangkaian

10 Matlamat Dasar Kebangsaan ialah asas rangka kawalselia SKMM yang termasuk, kawalselia ekonomi, kawalselia teknikal, perlindungan pengguna dan peraturan sosial.Pada 1 November 2001, SKMM juga mengambil alih fungsi kawalselia Akta Perkhidmatan Pos 1991 dan Akta Tandatangan Digital 1997.

Tanggungjawab Kami

Pada masa ia diwujudkan, peranan utama Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia adalah mengawal selia peraturan industri berdasarkan kuasa yang termaktub di dalam Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (1998) dan Akta Komunikasi dan Multimedia (1998). Dalam menjalankan akta ini, peranan Suruhanjaya ialah untuk melaksanakan dan menggalakkan objektif dasar nasional kerajaan untuk sektor komunikasi dan multimedia.

Ahli Suruhanjaya juga terlibat di dalam menyelia rangka kerja kawal selia baru untuk bertumpu kearah industri telekomunikasi, penyiaran dan aktiviti-aktiviti dalam talian.

Fungsi-fungsi utama Suruhanjaya termasuk yang berikut:

  • Memberi nasihat kepada Menteri untuk semua perkara berkaitan objektif polisi negara khusus untuk aktiviti komunikasi dan multimedia ;
  • Melaksana dan menguatkuasa penyediaan undang-undang komunikasi dan multimedia;
  • Mengawal selia semua perkara berkaitan aktiviti komunikasi dan multimedia yang tidak termaktub di dalam undang-undang komunikasi dan multimedia;
  • Mempertimbang dan mempercadangkan reformasi kepada undangundang komunikasi dan multimedia;
  • Untuk mengawal dan memantau aktiviti komunikasi dan multimedia;
  • Untuk menggalakkan dan mempromosi pembangunan industri komunikasi dan multimedia;
  • Untuk menggalakkan dan mempromosi kawal selia di dalam industri komunikasi dan multimedia;
  • Untuk mengalakkan dan mengekalkan integriti semua pemegang lesen dan diberi kuasa di bawah industri komunikasi dan multimedia;
  • Memberi bantuan dalam sebarang bentuk dan menggalakkan kerjasama dan penyelarasan di kalangan orang -orang yang melibatkan diri dalam aktiviti komunikasi dan multimedia;
  • Untuk menjalankan setiap fungsi seperti yang tertulis dalam undang-undang yang boleh ditentukan oleh Menteri seperti yang diterbitkan di dalam risalah berkala;
  • Untuk penambahan, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia juga mengawal selia industri Pos dan badan yang bertauliah seperti termaktub di dalam Akta Pensijilan Digital (1997).

Tugas-tugas tambahan termasuk:

  • Kawal selia ekonomi
    Termasuk promosi pertandingan dan larangan kelakuan anti persaingan, serta pembangunan dan penguatkuasaan kod akses dan piawaian. Ia juga termasuk pelesenan, penguatkuasaan syarat lesen untuk penyedia rangkaian dan permohonan dan memastikan pematuhan untuk peraturan-peraturan dan prestasi /kualiti perkhidmatan.
  • Kawal selia teknikal
    Termasuk tugasan kecekapan frekuensi spektrum, pembangunan dan penguatkuasaan kod-kod teknikal dan piawaian, pentadbiran penomboran dan elektronik.
  • Perlindungan pengguna
    Menekankan hak-hak pengguna ketika pada masa yang sama untuk memastikan perlindungan yang mencukupi seperti resolusi pertikaian, berkemampuan untuk melanggan perkhidmatan mereka dan kesediaan perkhidmatan.
  • Kawal selia sosial
    Termasuk kepada pembangunan kandungan serta kawal selia kandungan, termasuk larangan kandungan serta pendidikan awam pada isu-isu kandungan yang berkait.
  • Kawal selia pos
    Melantik Agensi bertauliah dalam menjalankan Akta Pensijilan Digital (1997).

(Sumber: https://www.mcmc.gov.my/about-us)